Rob organiseert exclusieve bucketlist-reizen

Bucketlist-reizen of reizen die je maar één keer in je leven maakt. Dat soort trips biedt Rob van Helvoort aan met Travel Legends. Zijn bedrijf blijft groeien en de vraag naar reizen neemt niet af. ,,Voor corona hadden we in 2019 zo’n 8 miljoen omzet. In 2022 was dat 16 miljoen en afgelopen jaar was dat 20 miljoen euro.”

serengeti-tanzania-zonsondergang

‘We kregen carte blanche voor zes ton’

Het bedrijf bestaat pas een jaar, maar eigenaar Rob van Helvoort is wel al 12 jaar ondernemer. Hij legt uit: ,,Ik had al twee andere reisbureaus en daardoor een grote klantenkring opgebouwd. Travel Legends is eigenlijk een nieuw jasje van een van mijn vorige bedrijven, het laat in één keer zien waar we voor staan.” En dat zijn bucketlistreizen of reizen die je één keer in je leven maakt. Denk aan een helikoptervlucht boven de Iguazu watervallen, een ballonsafari tijdens zonsopkomst in Tanzania of een trip langs de hoogtepunten van Bhutan. Wat dichterbij kan ook: zwemmen met orka’s in Noorwegen, op winteravontuur in IJsland of een treinreis door Schotland.

Deze reizen in het hogere segment komt met een bijbehorend prijskaartje: een weekend weg naar Parijs met privé-avondrondleiding door het Louvre kost zo’n 4.000 euro per persoon tot een reis van 600.000 euro voor een afgehuurd hotel in Italië met gecharterd vliegtuig en alle entertainment voor een feest van 140 man. ,,We kregen daarvoor een carte blanche, dat was een van de leukste klussen om te regelen,” blikt Rob terug.

Travel Legends is niet zo braaf

Als Rob zijn onderneming vergelijkt met andere reisbureaus, focust zijn bureau zich op de ervaring en niet op de luxe. ,,Andere aanbieders kiezen bijvoorbeeld voor een fancy vijfsterrenhotel, wij voor een unieke overnachting op een plek waar je zelf niet zo snel aan denkt. Zoals een boomhut in Zweeds Lapland, midden in de bossen, waar je geen lichtvervuiling hebt om zo een hele gave Noorderlicht-ervaring te hebben. We zijn avontuurlijker en niet zo braaf. Een safari bieden wij niet aan per Jeep, maar te paard. Als ik verder kijk naar onze concurrentie dan zie ik dat wij opvallen doordat we een jong bedrijf zijn en erg enthousiast. Door onze app zijn we erg op het digitale gericht, daarin zijn we verder dan onze collega’s met fysieke reisbureaus.”

Rob Organiseert Exclusieve Bucketlist Reizen We Kregen Carte Blanche Voor Zes Ton 2

''Door onze app zijn we erg op het digitale gericht, daarin zijn we verder dan onze collega’s met fysieke reisbureaus''

Via hun eigen digitale omgeving kunnen klanten de reis zelf samenstellen. Ze ontvangen hierin al hun reisinformatie. Rob merkt dat er ook nog steeds behoefte is aan het persoonlijk contact tijdens het samenstellen van een reis. ,,We hebben de expertise en veel kennis. We zijn uiteraard zelf op elke bestemming geweest. Voor de reis nemen we alles persoonlijk met de klanten door. We zijn altijd bereikbaar, ook via WhatsApp. Het komt vaak voor dat we klanten tijdens hun reis met ons aan het appen zijn voor extra tips.”

Avontuurlijke ondernemers als klant

De klanten van Rob zijn vaak vermogende ondernemers. ,,Zij gaan meestal een stapje verder en zijn wat avontuurlijker ingesteld. We hadden laatst bijvoorbeeld een ondernemer als klant die mocht kiezen tussen overnachten in Oman in een super-de-luxe tentenkamp of wildkamperen in de woestijn. Er werd voor dat laatste gekozen,” lacht Rob. Ook mensen die sparen voor een grote reis vallen onder de doelgroep. ,,Ik vind het vaak nog leuker om voor hen een reis samen te stellen. Zij sparen lang voor een mooie reis vanwege een jubileum en hebben veel zin om te gaan.”

Het bedrijf groeit. Travel Legends heeft nu 34 man in dienst op het kantoor in Den Bosch en werkt op de reisbestemmingen met freelance gidsen. Tijdens corona werkte er nog maar twaalf man op kantoor. De vraag naar vliegreizen neemt volgens Rob niet af. ,,Dat zien we terug in onze omzet. Voor corona hadden we in 2019 zo’n 8 miljoen omzet. In 2022 was dat 16 miljoen en afgelopen jaar was dat 20 miljoen euro.”

”In de reisbranche gebeurt altijd wel weer iets: een vulkaan die kan uitbarsten, een aswolk, tot het meest extreme voorbeeld van een oorlog”

Groei door online marketing

Online marketing is een van de belangrijkste tools om te blijven groeien. ,,We organiseren weleens klantenevenementen of persreizen. We staan niet op beurzen, want onze klanten gaan niet naar de Vakantiebeurs. We adverteren alleen online: een beetje social media, vooral LinkedIn, en werken ook samen met influencers. Af en toe branded content in een tv-programma. En natuurlijk Google Ads. In de reisbranche gaat daar enorm veel geld in om.”

Van het ondernemen heeft Rob geleerd dat het altijd wel weer goed komt. ,,In de reisbranche gebeurt altijd wel weer iets: een vulkaan die kan uitbarsten, een aswolk, tot het meest extreme voorbeeld van een oorlog. We moeten altijd snel schakelen. Maar door mijn ervaring raak ik niet zo snel meer in paniek.”

Rob Organiseert Exclusieve Bucketlist Reizen We Kregen Carte Blanche Voor Zes Ton3

Bucketlist-dingetje

Zelf heeft Rob al aardig wat van de wereld gezien. ,,Mijn volgende reis is naar Peru om daar onder andere de Machu Picchu te zien. Een bucketlist-dingetje, want dan heb ik alle zeven wereldwonderen gezien.” Heeft hij nog tips voor de naderende voorjaarsvakantie? Hij lacht: ,,Mijn eerste tip is: voortaan eerder erover nadenken, zo last minute is lastig. Verder zou ik Botswana aanraden, dat is echt een prachtig land.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met De Ondernemer.
Lees hier meer over het artikel.